Loading...
Udviklingsmodul

Omkostningsberegner - er det rentabel for virksomhederne at sælge via GOMPs?

fredag d. 21. maj 2021
Kl. 8.30-10.00

Gratis

Tilmeldingsfrist:
torsdag d. 20. maj 2021 kl. 13:00

WEBINAR

NB!
Bemærk at du fremadrettet modtager TEAMS linket via kalenderinvitationen og i bekræftelsesmailen. Du får altså linket til webinaret med det samme, når du tilmelder dig. 

Er det rentabel for virksomhederne at sælge via GOMPs?

Sidder du med virksomheder, som har strategiske overvejelser med beslutningsprocessen ift. eksport? På dette modul bliver du præsenteret for to værktøjer, som kan indgå i processen. Værktøjerne er udviklet med støtte fra Industriens Fond og er gratis at anvende. 

Værktøjerne repræsentere to forskellige forretningsmodeller til eksport. Det ene værktøj fokuser på en mere traditionel forretningsmodel med eksport via forskellige kanaler f.eks. via agent eller etablering af selskab i der ønskes at eksportere til. Det andet værktøj fokuserer en forretningsmodel med e-eksport via online markedspladser.

Vigtigst af alt er at værktøjerne kan beregne deres omkostninger for salg via online markedspladser, som kan sammenlignes med omkostningerne ift. egen webshop og/eller alternative online markedspladser. 

'Salg via online markedspladser' kan give adgang til en forøgelse af virksomhedens omsætning og samtidigt lette adgangen til ekspansion på nye eksportmarkeder. Dette skyldes, at online markedspladser har oparbejdet en effektiv infrastrukturr, som virksomhederne kan tappe ind på og derved komme hurtig i gang med at eksportere. Denne infrastruktur er dog ikke omkostningsfrit. Forstår virksomhederne ikke de omkostningsposter, der medfølger ved et salg, kan en satsning på online markedspladser blive et dyrt bekendtskab.
 
En vurdering af en ny salgskanal kræver, at virksomheden, udover en strategisk vurdering af salgskanalen ift. virksomhedens eksisterende salgskanaler og forretning, som minimum får indblik i tre økonomiske variabler, værende:
 
1.    Investeringen for at komme i gang med salg
2.    Markedsføringsinvesteringen for at få adgang til kunder og omsætning
3.    De operationelle omkostninger for at drifte og håndtere ordrer
 
Projekt e-eksport via Online Markedspladser har i samarbejde med Margin & Sons derfor udarbejdet tre beregningsmodeller, som kan give dig det omkostningsmæssige overblik over salg via online markedspladser. Modellerne kan gennemføres i rækkefølge eller uafhængigt at hinanden, afhængigt af din virksomheds interesser og behov.

Echolac Nordic vil dele deres praktiske erfaringer med værktøjet til vurdering af egen webshop i forhold til e-eksport via Amazon. 

Agenda for webinaret:

  • 8:30: Velkomst v. Peter Ekmann, Erhvervshus Midtjylland
  • 8:35: Introduktion til e-eksport via Global Online Markedspladser ved Assistant Professor Thomas Jensen, Copenhagen Business School
  • 8:40: Introduktion til de 2 værktøjer til vurdering eksportmuligheder ved Assistant Professor Thomas Jensen, Copenhagen Business School
  • 8:50: Fra fysisk butik til webshop og eksport via global online markedspladser ved Thomas Lau Kristiansen, Echolac Nordic
  • 9:20: Introduktion til og afprøvning af værktøjet omkostningsberegner ved Thomas Lau Kristiansen og Tevin Lac, Dansk Industri
  • 9:40: Eksempel og erfaringer med vurdering af egen webshop versus online markedspladser til e-eksport fra Echolac Nordics ved Thomas Lau Kristiansen, Echolac Nordic
  • 10:00: Afslutning ved Peter Ekman, Erhvervshus Midtjylland

 

NB! Når du tilmelder dig webinaret for du TEAMS-linket både i din bekræftelsesmail og som kalenderinvitation.

Tilmeld dig modulet her